Recension: Teckna hjältar & monster

IMG_5034Ett monster på monsterboken!

Titel: Teckna hjältar & monster
Författare: Esbjörn Jorsäter
Betyg: 8 av 10 tassavtryck
Serie: Teckna-serien
Originalspråk: Svenska
Bokförlag: Berghs
Tionde meningen: “Har du inget ljusbord kan du tejpa upp teckningen på ett fönster.”

Första gången jag hörde om boken var i en tråd inne på Teckning iFokus som Esbjörn Jorsäter hade skapat. Där frågade han efter någon som kunde recensera hans nya bok och som har en blogg om böcker och tecknar. Jag hörde av mej utan att direkt ha några förhoppningar om att jag skulle bli utvald, det måste liksom vara en hel drös med människor som ville göra detta. Jag fick ganska fort ett svar från Esbjörn där det stod att han skulle skicka vidare min info till förlaget. Sedan började väntan. När jag kom hem från ett kvälls/nattpass på jobbet så låg det ett brevpaket på köksbänken. Jag öppnade det och tog med mej boken till sovrummet. Jag var dödstrött, men kollade ändå i boken för… Ja, det är en bok med massa bilder i och väldigt lättläst när man är trött haha.

Smakprov på baksidestexten:
“Teckna hjältar & monster är i första hand till för att du ska lära dig teckna häftiga monster och dramatiska händelser från myternas värld.”

Jag måste erkänna att det tog tid, ork och det tog emot lite att komma igång med recensionskrivandet. För det första så har jag jobbat häcken av mej den senaste tiden, för det andra så det är skördefest här på Öland (vilket ger en massa folk som verkar ha glömt trafikvettet hemma) och för det tredje så tog det tid att fixa fram en steg-för-steg guide på hur jag gjorde en teckning efter “formeln” som beskrivs i boken. Jag gör ingenting halvdant (dock kan jag ha svårt att avsluta saker host host) och teckningen är äntligen klar. Här nedan kommer steg-för-steg guiden jag gjorde!

werewolf001step10b

Jag utgick från vinkeln på skelettspökets ansikte på sidan 45, jag spegelvände skuggningen av sagohäxan på sidan 5den öppna munnen hos Kerberos på sidan 46 och det stora sjöodjureets mun på sidan 26, samt hjälp av Hermes bevingade hatt på sidan 34.

Mellan steg 3 och 4 är det ett stort hopp. Jag glömde nämligen att kartlägga processen av den slutgiltiga linearten. Oops… Här nedanför kommer en större bild på slutresultatet.

werewolf001step09

Det här porträttet gjorde att jag fick en kick, en spark, en impuls att göra en helkroppsteckning av en (för mig ännu) okänd karaktär som läste en bok, men som blivit störd i läsandet och, eftersom han är en varulv, reagerade instinktivt med att vråla åt den som stört honom. Den bilden är ännu inte klar.

Jag rekommenderar boken till den som känner att dem vill lära sig rita mer avancerade teckningar och som vill lära sig att rita egna påhittade karaktärer.

95D03775724D5D3F84C77FF3BFA11F93[3]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En kommentar eller två vore roligt att få :)
(anonyma kommentarer besvaras inte)