Ute på sjön och Selma

DSC_0037Idag drog Mörbylånga blomstrar och ler igång.Tog cykeln och drog ner på byn med Emmili för att se om det fanns nåt att titta på. Och det fanns det! Loppis, veteranbilar och musik samt turer ut med en segelbåt eller motorbåt. Jag och Emmili hoppade på segelbåten och följde med den ut i sundet. Det var kul! Kom sedan hem med en fin solbränna i ansiktet på axlarna…
Kom hem till 30 graders värme på altanen. Det uppskattades inte av mej som knappt tål att temperaturen går över 25 grader. Fast å andra sidan fick jag tid att läsa ut “Troll och människor” av Selma Lagerlöf. Den var riktigt bra med sina kortare storys. Jag tyckte bäst om “Ödekyrkan” då den påminde mej om sägnen om Ekshärads kyrka, pesten och bågskytten.
DSC_0042För att göra en lång historia kort:
Pesten hade decimerat befolkningen ganska rejält på 1300-talet och många samhällen stod tomma. Det skulle ha varit så många som hade gått bort i Ekshärads by och markerna runt omkring att kyrkan blev överväxt och bortglömd. En tid gick, enligt min lärare i lågstadiet 200 år (om det är sant vete gudarna). En dag var en bågskytt ute och letade efter mat. Han fick syn på något han trodde var en tjäder och sköt en pil mot den. Men istället för att träffa något av kött och blod klingade det till som av metall. Han hade hittat Ekshärads gamla stavkyrka. Denna sägnen gjorde sig påmind under hela tiden jag läste “Ödekyrkan”. Här finns lite info om Ekshärad och bågskytten.
DSC_0023Här kommer en liten update på hur det går för Stephen.Han har blivit bättre, även om benet protesterar lite när han legat eller suttit ner. Men han är frisk nog att sno min cykelväska precis innan jag skulle iväg i morse. Tack, Stephen…
Kan även uppdatera er om att jag har nästan alla Selmas böcker, förutom fyra av dem som verkar vara ganska svåra att få tag på. Jag får leta efter dem när jag får tid och pengar över till det.
Nu ska jag ta min ischias och stickning framför tvn och se på Top Gear medan jag planerar vad som ska hända härnäst i min story från Camp NaNo April. “Hej! Jag är 23 år och har ischias!” Trevligt, eller hur? Nej, trodde inte det. Det blir inte bättre av att jag haft problem med den sedan jag var 12 år gammal…
Aja, see you!
95D03775724D5D3F84C77FF3BFA11F93[3]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En kommentar eller två vore roligt att få :)
(anonyma kommentarer besvaras inte)